Selasa, 22 Mei 2012

Enjin Kekurangan Kuasa



Rajah 1 : Valve system operation

 
     Dinding silinder terlalu haus atau gelang omboh haus atau patah di dalam silinder

 

Cara untuk memastikan kerosakan tersebut adalah dengan menggunakan tolok mampatan yang dipasang pada lubang palam pencucuh pada setiap silinder. Setelah mengeluarkan palam pencucuh, pusingkan aci engkol dan periksa tahap mampatan pada setiap silinder. Jika tahap mampatan kurang daripada 10 bar, ini memberitahu ada kebocoran pada ruang silinder yang diakibatkan gelang omboh sudah haus dan akan menyebabkan enjin berkurangan kuasa serta memerlukan kerja baik pulih.

 
     Kelajuan melahu dilaras tanpa mengikut buku panduan servis

 

Apabila melaras kelajuan enjin semasa melahu sentiasalah merujuk buku panduan servis, contohnya enjin Honda City 1.3 liter, kelajuan melahu ialah 650-750 putaran per minit (ppm). Enjin Honda Accord, kelajuan melahu ialah 750 putaran per minit.

 

     Pemutus sesentuh terbakar atau haus yang teruk

 


 

Apabila pemutus sesentuh terbakar atau haus, voltan yang tinggi tidak dapat mengalir sepenuhnya melalui sesentuh. Oleh itu, buka tutup pengagih, cabut kabel voltan daripada tutup pengagih dan buka suis pencucuh. Perhatikan samada terdapat bunga api melompat antara titik sesentuh tersebut. Jika tiada bunga api antara titik sesentuh, gantikan dengan titik sesentuh yang baru. Kelegaan pemutus sesentuh berbeza untuk setiap pengeluar enjin, kelegaan lazimnya adalah antara 0.30-0.45 mm.

 


 
     Berikut adalah beberapa contoh model kereta berserta dengan kelegaanya.

 

Model enjinKelegaan palam pencucuhKelegaan pemutus sesentuh
Honda0.80 mm0.40 mm
Toyota0.80 mm0.35 mm
Proton Saga0.80 mm0.35 mm
Datsun0.80 mm0.35 mm

 
Jadual 5.1 (a)  :  Menunjukkan kelegaan palam pencucuh dan kelegaan
   pemutus sesentuh
Sumber           :  Masaalah Dan Cara Menyelenggara Kereta ( DBP, Joseph Baron )

 

     Minyak pelincir melebihi paras maksimum

 

Minyak pelincir yang melebihi paras maksimum boleh menyebabkan aci engkol teralu berat untuk berputar. Ketika mengisi minyak pelincir baru, setelah diisi biarkan seketika untuk minyak turun ke takungan minyak. Kemudian ambil bacaan pada batang celup. Isikan sehingga paras maksimum. Jangan tuang semua sekali minyak. Sesetengah kenderaan sahaja yang boleh.

 

     Enjin melahu terlalu laju

 


 

Periksa kelajuan melahu dengan penganalisis enjin atau takometer. Rujuk kepada spesifikasi servis tentang kelajuan melahu, iaitu antara 700-850 putaran per minit (ppm). Kebanyakan kereta mempunyai meter kelajuan pada papan pemuka dan kelajuan enjin dapat dikesan melalui meter tersebut.

 

     Palam pencucuh rosak

Rajah 2 : Palam pencucuh

 

 
Jika terdapat palam pencucuh rosak, enjin akan berfungsi menggunakan dua atau tiga silinder palam sahaja. Untuk rawatan masaalah ini, buka palam pencucuh dengan perengkoh palam pencucuh dan periksa keadaan elektrod tengah dan elektrod bumi. Jika terdapat kesan terbakar atau elektrod tengah terlalu pendek, gantikan palam pencucuh tersebut mengikut kesesuaian kereta tersebut. Lakukan penyenggaraan palam pencucuh apabila odometer mencapai 10,000-12,000 km jarak perjalanan. Bersihkan endapan karbon di kebuk pembakaran setiap 25,000-34,000 km jarak perjalanan. Keadaan palam pencucuh dapat memberitahu kesilapan kerja enjin dan mungkin dapat mengelakkan kerosakan. Contohnya kadar campuran bahan api dengan udara atau kebocoran pada kebuk pembakaran enjin.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan