Rajah 1 : Valve system operation
Dinding silinder terlalu haus atau gelang omboh haus atau patah di dalam silinder
Cara untuk memastikan kerosakan tersebut adalah dengan menggunakan tolok mampatan yang dipasang pada lubang palam pencucuh pada setiap silinder. Setelah mengeluarkan palam pencucuh, pusingkan aci engkol dan periksa tahap mampatan pada setiap silinder. Jika tahap mampatan kurang daripada 10 bar, ini memberitahu ada kebocoran pada ruang silinder yang diakibatkan gelang omboh sudah haus dan akan menyebabkan enjin berkurangan kuasa serta memerlukan kerja baik pulih.
Kelajuan melahu dilaras tanpa mengikut buku panduan servis
Apabila melaras kelajuan enjin semasa melahu sentiasalah merujuk buku panduan servis, contohnya enjin Honda City 1.3 liter, kelajuan melahu ialah 650-750 putaran per minit (ppm). Enjin Honda Accord, kelajuan melahu ialah 750 putaran per minit.
Pemutus sesentuh terbakar atau haus yang teruk
Apabila pemutus sesentuh terbakar atau haus, voltan yang tinggi tidak dapat mengalir sepenuhnya melalui sesentuh. Oleh itu, buka tutup pengagih, cabut kabel voltan daripada tutup pengagih dan buka suis pencucuh. Perhatikan samada terdapat bunga api melompat antara titik sesentuh tersebut. Jika tiada bunga api antara titik sesentuh, gantikan dengan titik sesentuh yang baru. Kelegaan pemutus sesentuh berbeza untuk setiap pengeluar enjin, kelegaan lazimnya adalah antara 0.30-0.45 mm.
Berikut adalah beberapa contoh model kereta berserta dengan kelegaanya.
Model enjin | Kelegaan palam pencucuh | Kelegaan pemutus sesentuh |
Honda | 0.80 mm | 0.40 mm |
Toyota | 0.80 mm | 0.35 mm |
Proton Saga | 0.80 mm | 0.35 mm |
Datsun | 0.80 mm | 0.35 mm |
Jadual 5.1 (a) : Menunjukkan kelegaan palam pencucuh dan kelegaan
pemutus sesentuh
Sumber : Masaalah Dan Cara Menyelenggara Kereta ( DBP, Joseph Baron )
Minyak pelincir melebihi paras maksimum
Minyak pelincir yang melebihi paras maksimum boleh menyebabkan aci engkol teralu berat untuk berputar. Ketika mengisi minyak pelincir baru, setelah diisi biarkan seketika untuk minyak turun ke takungan minyak. Kemudian ambil bacaan pada batang celup. Isikan sehingga paras maksimum. Jangan tuang semua sekali minyak. Sesetengah kenderaan sahaja yang boleh.
Enjin melahu terlalu laju
Periksa kelajuan melahu dengan penganalisis enjin atau takometer. Rujuk kepada spesifikasi servis tentang kelajuan melahu, iaitu antara 700-850 putaran per minit (ppm). Kebanyakan kereta mempunyai meter kelajuan pada papan pemuka dan kelajuan enjin dapat dikesan melalui meter tersebut.
Palam pencucuh rosak
Rajah 2 : Palam pencucuh
Tiada ulasan:
Catat Ulasan