Selasa, 22 Mei 2012

SISTEM ENJIN


   Enjin merupakan sebuah mesin yang digunakan untuk menukar tenaga haba kepada tenaga mekanikal dan seterusnya menggerakkan sesebuah kereta. Enjin kereta dibahagikan kepada dua bahagian iaitu enjin pembakaran dalam dan enjin pencucuh mampatan. Enjin pembakaran dalam menggunakan bahan api jenis petrol, jenis ini sangat meluas digunakan diseluruh dunia kepada kenderaan penumpang. Manakala enjin pencucuh mampatan menggunakan bahan api jenis diesel yang sinonim kepada kenderaan perdagangan berkapasiti besar.

 
   Cara enjin pembakaran dalaman beroperasi terbahagi kepada dua cara iaitu enjin yang terdapat pada kereta biasa (enjin lazim) yang dipasang dengan karburator, dan enjin jenis sistem pancitan bahan api elektronik. Dalam enjin pancitan bahan api elektronik,

 
   Sistem bahan api dan sistem pencucuh dikawal melalui unit kawalan elektronik. Manakala enjin pencucuh mampatan pula beroperasi menggunakan campuran bahan api dan udara yang dibakar melalui proses mampatan tinggi. Enjin ini terdapat pada enjin diesel.

 
   Dalam sesebuah sistem enjin banyak komponen boleh terdedah kepada pelbagai jenis kerosakan, seperti antaranya :

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan